Iz gozda na mizo

Z UŽIVANJEM MESA PROSTO
ŽIVEČIH ŽIVALI MILIJONI LJUDI
OGROŽAJO SVOJE ZDRAVJ E
IN ŽIVALI, KI SO NJIHOV PLEN.
OBSTAJA KAKA REŠITEV?

Zaradi pridobitne trgovine z mesom divjadi so gozdovi v Afriki in po vsem svetu vse bolj prazni. Raziskave kažejo, da zaradi uživanja divjačine več kot 300 vrstam kopenskih sesalcev grozi izumrtje. V porečju Amazonke lovci plenijo 200 vrst živali, kar pomeni več kot milijon ton mesa na leto. V Aziji vse večje povpraševanje v mestih botruje cvetočemu trgu. Sodeč po raziskavah, objavljenih v zadnjih desetih letih, je za premožne moške v Vietnamu divjačina način razkazovanja prestiža in doseganja družbenega statusa. Na Madagaskarju lemurji privabljajo turiste z vsega sveta, a se v podeželskih gospodinjstvih neredko znajdejo tudi na krožniku. Če se bodo začeli prodajati kot luksuzno blago v mestih, kjer divjačina dosega dvakrat višjo ceno, bi to lahko ogrozilo preživetje določenih vrst lemurja.

Meso divjih živali iz Afrike je najti tudi v večjih evropskih in ameriških mestih. Leta 2019 je britanska mejna policija, ki varuje pristanišča v državi, potnikom ob vstopu v državo zasegla več kot 1000 kilogramov mesa divjih živali, tudi šimpanzje in žirafje meso. V predbožičnem času leta 2021 so carinski organi na mednarodnem letališču Minneapolis-Saint Paul zasegli več kot 45 kilogramov divjačine v enem tednu.

Staroselski Mbutiji iz Demokratične republike Kongo lovijo divje živali za preživetje. Pri tem uporabljajo mreže, izdelane iz gozdnih ovijalk. Ženske s kričanjem poženejo plen v mreže moških. Lovci lovijo predvsem manjše živali, kot je hulež.

Nedaleč stran od narodnega parka Pendjari v zahodnoafriški državi Benin vaščani vsaka tri leta priredijo ribiški praznik in ob tej priložnosti uporabijo ročno izdelane mreže in košare. S praznikom se poklonijo dediščini vasi, začeli pa so ga prirejati, potem ko so oblasti prepovedale ribiške tabore v parku, ki so jih uporabljali krivolovci.

Terenska delavka iz organizacije Wildlife Conservation Society zbira informacije o živalih, kot sta ta dva huleža, ustreljena na območju s koncesijo za sečnjo, kjer je dovoljen regulirani lov. Z dolgoročnim spremljanjem je mogoče nadzirati biotsko raznovrstnost in sproti ugotavljati, ali je lov trajnosten.

Meso divjih živali je v številnih skupnostih na srednjeafriškem podeželju že od nekdaj eno od osnovnih živil. Okoljevarstvene skupine danes najbolj skrbi negativni vpliv, ki ga ima na krhke gozdne ekosisteme pretiran lov. Ta je namreč posledica naraščajočega povpraševanja po divjačini v večjih mestih, predvsem v Brazzavillu in sosednji Kinšasi, glavnem mestu Demokratične republike Kongo, ki imata skupaj 16 milijonov prebivalcev.

“Iz gozdov v porečju Konga vsako leto pridobimo več kot pet milijonov ton mesa divjih živali. Večinoma potuje v urbana središča, vendar ne zato, ker bi ga ljudje potrebovali za preživetje, temveč bolj kot luksuzno blago,” mi je povedal Lude Kinzonzi, pomočnik pri projektu Bushmeat.

Levji delež mesa divjadi prispe v Brazzaville skozi mesto Ouésso, ki leži na zahodnem bregu reke Sangha več kot 800 kilometrov severneje. Ouésso s približno 30.000 prebivalci velja za mesto, kjer beljakovin ni na pretek, zato uživanje hrane iz gozda ni prestiž, temveč nuja. Ljudje se prehranjujejo predvsem z ribami, divjačino, zelenjavo, kruhom iz kasave ter z domačim in uvoženim mesom. Ouésso je pristanišče in obenem izhodišče za severnejša območja s koncesijo za sečnjo, ki z vseh strani obdajajo enega od najbolj odmaknjenih deževnih gozdov na planetu, to je več kot 4200 kvadratnih kilometrov velik narodni park Nouabalé- Ndoki na meji s Srednjeafriško republiko. Vsak dan ob sončnem vzhodu se iz Ouéssa odpravi nekaj drevakov, ki divjačino pobirajo po več deset manjših vaseh ob rečnih bregovih. Ko se čolni vrnejo, mladi moški z vozovi odpeljejo blago na mestne tržnice; nekaj mesa takoj prekadijo, ženske z dojenčki na hrbtu pa se s prodajalci dogovarjajo za najboljše cene.

Goril, slonov in šimpanzov, ki so vsi ogroženi, je bilo na tržnicah Ouéssa včasih na pretek. Zaradi strožjega varstva in zaradi zaporne kazni, ki čaka vsakogar, ki bi ga ujeli pri ubijanju ali prevozu omenjenih živali, zdaj skorajda niso več naprodaj. Vendar pristojni predvidevajo, da se naskrivaj še vedno prodajajo. Na glavni tržnici v Ouéssu sem videla, kako nad ogljem prekajujejo antilopje in opičje meso. Prodajalci so živali razsekali, takoj ko so prispele na tržnico. Roke in stopala – na las podobni človeškim – belonosih opic, ki jih je mogoče prepoznati po beli lisi na nosu, in de brazzovih zamorskih mačk, poimenovanih po italijanskem raziskovalcu, ki je ustanovil Brazzaville, so odvrženi ležali na robovih desk za rezanje. Ker ni mogoče ugotoviti, kje so bile živali ubite, tudi ni mogoče presoditi, ali so bile ulovljene zakonito. Policija zato dosledno izvaja zakone, povezane z zavarovanimi vrstami. Ena od prodajalk mesa mi je rekla, da bi rada spet prodajala gorilo, slona in bongo (zavarovana antilopa). S tem bi obogatela, je dejala. “Ljudje bi bili navdušeni.”

Prodajalci, ki na tržnici v Brazzavillu prodajajo sadjejede netopirje, za svoje kupce nemalokrat kar z zobmi odstranijo kosti iz netopirjih kril. Netopirji so prenašalci številnih bolezni.

Ženske na priljubljeni nočni tržnici v Brazzavillu prodajajo meso najrazličnejših divjih živali od pritlikavih krokodilov in antilop do opic in zakrinkanih svinj. Ogroženi sloni in luskavci, s katerimi ni dovoljeno trgovati, se včasih prodajajo naskrivaj.

V zadnjem času, natančneje med morebiti najhujšo pandemijo po kugi 14. stoletja, so se skrbi o zmanjševanju biotske raznovrstnosti kot posledici trgovine z divjačinskim mesom umaknile razpravam o preprečevanju prenosa nalezljivih bolezni z divjih živali na ljudi. Več kot 70 odstotkov bolezni, ki so se pojavile od 40. let 20. stoletja – med njimi velja omeniti ebolo, HIV, opičje koze in koronaviruse – so na človeka prenesle divje živali. Med glavne vzroke za izbruhe spadajo človekova dejavnost, zlasti naše poseganje v divjino zaradi sečnje in kmetovanja, trgovanje z divjimi živalmi in uživanje njihovega mesa. V nedavni raziskavi 16 vrst živali, ki se najpogosteje pojavljajo na živilskih tržnicah na Kitajskem, so v mesu našli kar 71 sesalskih virusov, med njimi je bilo tudi 18 “potencialno zelo nevarnih” za ljudi in domače živali.

Razprave o izvoru virusa covid-19 – zaradi katerega je od decembra 2019 umrlo skoraj sedem milijonov ljudi – sicer še potekajo, a so nekateri svetovni zdravstveni strokovnjaki in aktivistične skupine za varstvo živali že pozvali k trajni prepovedi trgovanja z divjačinskim mesom. Njihovi nasprotniki zatrjujejo, da bi zapiranje trga v revnejših predelih utegnilo povzročiti pomanjkanje hrane in gospodarsko nestabilnost. Drugi pravijo, da bi biotsko raznovrstnost in zdravje ljudi laže zavarovali s kombinacijo ukrepov, in sicer z okrepljenim regulativnim nadzorom nad trgi, omejeno prodajo mesa divjih živali in postopnim kulturnim odmikom od uživanja divjačine.

Otroci v neki sirotišnici v Kinšasi jedo ličinke palmovega rilčkarja, imenovane mpose, ki veljajo za dobro beljakovinsko alternativo mesu. Mpose goji nepridobitna organizacija Farms for Orphans. Okoljevarstveniki upajo, da bodo od rilčkarjev kmalu živele cele vasi.

Besedilo: RENE EBERSOLE
Fotografije: BRENT STIRTON